Melbourne ja Tasmanian Hobart

Sydneystä siirryimme lentäen Melbourneen, vaikka aluksi ajatuksena oli toteuttaa matkustamiset junilla ja busseilla. Pitkien välimatkojen takia päädyimme kuitenkin säästämään matkustusajassa ja valitsimme lentokoneen. Lisäksi lentäminen australialaisilla halpalentoyhtiöillä, Tigerairilla ja Jetstarilla, on suhteellisen edullista. Pikku rahansäästöniksinä laitoimme vain yhden rinkan ruumaan ja toisen rinkan taittelimme käsimatkatavaroiksi kangaskassiin.

Alun perin tarkoituksena oli mennä Sydneystä Canberraan ja sieltä Melbourneen, mutta reitit olivat hankalammat ja paljon kalliimmat niin, joten päädyimme suoraan Melbourneen. Canberran ehtisi käymään vielä loppulomasta, jos siellä haluaa pyörähtää.

Ihanan lämmin ilta Melbournessa.

Melbourne

Varasimme Melbournesta hotellin neljäksi yöksi. Ensimmäisenä päivänä lentomme tuli vasta myöhää perille, joten emme ehtineet enää illalla tehdä mitään erikoista.

Seuraavana päivänä pidimme rantapäivän. Rannan jälkeen menimme katsomaan Melbournen huvipuistoa. Päätimme mennä myös huvittelemaan yhteen laitteeseen. Laitteita ei tosiaan ollut kovin montaa ja vuoristorata rajasi koko alueen kauttaaltaan. Huvipuisto ei ollut siis mitään verrattuna Suomessa oleviin huvipuistoihin. Illalla lähdimme vielä nauttimaan ihanan lämpimästä illasta Melbournen keskustaan ilman mitään erityistä päämäärää.

Luna park -huvipuiston sisääntulo.

Kaupunkimaisemia Melbournesta.

Kolmantena päivänä lähdimme vierailemaan Healesvillen Wild Life Sanctuaryssa. Lähdimme matkaan paikallisjunalla, joka täytyi tosin vaihtaa myöhemmin bussiin. Ensimmäinen vaihtomme vähän epäonnistui, joten otimme uberin perille bussin sijasta. Sanctuaryssa oli kaikkia Australian eläimiä. Kaikki koalat tosin olivat oikeastaan unessa ja kengurut makoilivat enimmäkseen varjossa. Kävimme myös petolintushowssa ja kuuntelemassa infopläjäyksen koalista. Päivä eläintarhassa oli todella kuuma, yli 30 astetta. Lähtiessämme pois alkoi sataa ja lämpötila laski nopeasti. Sitten tulikin jo kiire kaivaa villatakki päälle.

Tässä yksi virkeimmistä kenguruista, joka jaksoi ilahduttaa meitä muutamalla pompulla.

Koalien varsin rento elämäntyyli näkyi selvästi. Eat, sleep and repeat.

Neljäntenä päivänä sää oli edelleen viileä ja jouduin tekemään sen, mitä en todellakaan kuvitellut tekeväni Australiassa kesällä. Kaivoin nimittäin laukustani kevytuntuvatakkini ja lähdimme matkaan. Suuntana oli Melbournen Victoria Market, jossa oli kaikenlaista ostettavaa tuliaisista ja vaatteista aina ruokaan asti. Illalla lähdimme vielä Melbournen kujille tutustumaan katutaiteeseen.

Victoria Marketin tunnelmia.

Victoria Marketin vierestä oli näkymät Melbournen tornitaloille.

Katutaidetta.

Lisää katutaidetta Melbournen kujilta.

Seuraavana aamuna lähdimmekin aikaisin kohti seuraavaa etappiamme, Tasmaniaa.

Hobart, Tasmania

Saavuimme Hobartiin aamusta, joten meillä oli koko päivä tutustua kaupunkiin. Olimme varannet meille hostellin jaetulla kylpyhuoneella viideksi yöksi. Vaikka hostelli oli selkeästi huonoin Sydneyyn ja Melbourneen verrattuna, se oli silti kallein. Hobartin hintataso Australiaan mantereeseen nähden on siis hieman tyyriimpi. Ajattelimme aloittaa päivän helpolla kohteella ja menimme botanical gardeniin. Sen jälkeen saimme saavuimme takaisin hostellille ja kaverini näki ilmoituksen surffitunnista. Päätimme oitis tarttua mainokseen ja ilmoitimme itsemme seuraavaksi päiväksi surffitunnille.

Surfaus tapahtui n. 40 kilometrin päässä Hobartin keskustasta Park Beachilla. Surffipäivän hintaan kuului laudat, märkäpuvut, kyyti ja kaksi tuntia surffausta. Tosin opettajamme oli vapaana koko päivän, joten olisimme saaneet olla siellä vaikka koko päivän. Emme kuitenkaan olleet paljoa paria tuntia pidempää, sillä tunsin, että suuni ja silmäni oli kauttaaltaan suolassa ja lukuisat epäonnistumiset nousta laudan päälle olivat väsyttäneet minut. Ehkäpä yritän joskus toistamiseen surfausta, ensimmäinen kerta tuntui ainakin hankalalta.

Surfaustunnin pitäjä oli varsin ystävällinen ja kutsui meidän illalla krokettipeliin hänen ja hänen kavereidensa kanssa, joten illan vietimme krokettia katsellen. Oli hienoa päästä seuraamaan krokettia, sillä se on suosittu harrastus Australiassa ja ilman surfausopettajaamme kokemus krokettipelistä olisi varmasti jäänyt välistä.

Ensimmäiset näköhavainnot Tasmaniasta.

Hobartin botanical garden.

Maisteluannos erilaisia merenantimia.

Elämäni ensimmäisessä krikettipelissä. Oli hieman pitkäveteistä seurattavaa verrattuna lätkään ja futikseen.

Seuraavana päivänä pidimme retkeilypäivän ja otimme suunnaksi Mount Wellingtonin vuoren. Aluksi ajatuksenamme oli patikoida huipulle, mutta totesimme matkan liian pitkäksi. Niinpä suhautimme huipulle bussilla ja katselimme maisemia sieltä. Lisäksi pysähdyimme alempana, josta oli myös oivat maisemat. Harmiksemme Australian metsäpalojen sumut olivat kuitenkin ajatuneet Tasmaniaan ja maisemat olivat sumuverhon takana.

Mount Wellington vuorelta näkymät olivat sumuiset, koska tuuli oli tuonut Australian metsäpalojen savut Tasmaniaan.

Kipuamassa kuvausasemiin.

Huipulla oli myös kasvillisuutta.

Myös taivas alkoi lopuksi rakoilla.

Vuoren juurelta oli hienot maisemat.

Kyselin myös suosituksia, mitä Hobartissa kannattaisi tehdä ja monet suosittelivat Mona-museota. Myös surffiopettajamme ystävineen oli kiinnostunut museosta ja he tulivat mukaamme. Paikallisten ansiosta onnistuimme kaikki pääsemään museoon ilmaiseksi. Museossa oli kaikennäköistä ja se oli totisesti mielenkiintoisempi kuin perusmuseot, joten voin itsekin suositella siellä vierailua.

Illalla kävimme vielä ihastelemassa Hobartin iltavalaistusta läheiseltä kukkulalta.

Mona museossa, jossa oli kaikenlaista uutta ja vanhaa.

Tuulivoimalla toimiva piirrustuslaite.

Rosny hilliltä näkyi Hobartin valot.

Viimeisen päivän Hobartissa vietimme rennosti. Kävimme salilla ja shoppailemassa. Illalla kävimme kansainvälisten ystäviemme kanssa Hobartin yöelämässä, joka oli varsin vaatimaton keskellä viikkoa. Seuraavana aamuna lähdimme jo varhain takaisin Melbourneen.

Kaiken kaikkiaan Tasmaniasta voin todeta, että auto olisi siellä erittäin hyödyllinen, jos haluaa oikeasti kiertää paikkoja. Monet retket ovat todella kalliita ja useamman paikan kiertäminen tulee edullisemmaksi vuokra-autolla. Me onnistuimme tutustumaan autolliseen ihmiseen, joten hänen ansiostaan pääsimme helposti liikkumaan eri vierailukohteisiimme.

Hobartin jälkeen lensimme takaisin Melbourneen ja yövyimme uima-altaalla varustetussa airbnb-huoneistossa.

Seuraavassa tekstissä taas lisää siitä, mihin päädyimme Melbournen ja Hobartin jälkeen.