Australian matkan valmistelu, Peking ja Sydney

Teen nyt useamman eri blogipostauksen parhaillaan käynnissä olevalta Australian matkalta.

Olen aina unelmoinut pääseväni matkustamaan Australiaa ja nyt vuodenvaihteen jälkeen tuntui sopivalta hetkeltä ottaa vähän pidempi irtiotto perusarjesta.

Sydneyn oopperatalo iltavalaistuksessa.

Varasin ystäväni kanssa syyskuun puolivälin jälkeen meno-paluuliput Sydneyyn ja takaisin 3.1.-11.2.2020. Lentomme maksoivat reilu 900 euroa henkeä kohdin, mikä käsittääkseni oli ihan kelpo hinta. Sen minkä hinnassa mahdollisesti säästimme, kärsimme lentoajassa. Menolento Helsinki-Arlanda-Peking-Sydney kesti kokonaisuudessaan ruhtinaalliset 36 tuntia. Eniten menolennon kestoon vaikutti yli puolen vuorokauden välilasku Pekingissä. Paluulentomme pitäisi tulla samaa reittiä takaisin ja kokonaisuudessaan se kestää 30 tuntia eli hieman lyhyempi kuin menolentomme. Paluumatkalla emme aio lähteä tutkimaan Pekingiä. Osin siitä syystä, että välilaskun ajankohta on huono ja osin jylläävään koronaviruksen takia. Toivon vain, että paluulentomme tulee toteutumaan sellaisena kuin se on tilattu, sillä viime päivien uutisointi ei näytä hyvältä Kiinan lentoliikennettä ajatellen.

Emme suunnitelleet reissuamme sen kummoisemmin ennen lähtöä. Mietimme vain valmiiksi eri kaupunkeja, joissa haluaisimme matkamme aikana vierailla.

Tässä on ennen matkaa tekemäni hahmotelma reitistä.

Lentomatkamme Sydneyyn sujui sen pituudesta huolimatta yllättävän hyvin, vaikka unikaan ei oikein maittanut. Ruoka- ja juomatarjoilut lennoilla olivat hyvät, eikä tarvinut nälkäisenä matkustaa, koska kumpaankin pidempään lentoomme kuului kaksi ateriaa.

Tunnelmaa lentokoneesta.

Kanakastike, kasvikset ja riisi.

Aamupalaksi tarjoiltiin kanaa ja nuudelia.

Kunnon hiilaripommi iltapalaksi.

Tämä ateria oli oikeesti todella ruokaisa. Lihasalaatti maistui omituiselta.

Peking

Välilasku osui ajallisesti hyvin, koska meillä oli koko päivä aikaa Pekingissä. Niinpä päätimme hakea lentokentältä ilmaisen turistiviisumin, jolla pääsimme poistumaan lentokentältä välilaskumme ajaksi. Muistaakseni tuon ilmaisviisumin maksimiaika oli 72 tuntia.

Viisumit saatuamme lähdimme etsimään reittiä ulos. Päätimme lähteä tutustumaan Pekingin keskustassa sijaitsevaan Kiellettyyn kaupunkiin, joka on yksi Pekingin tunnetuimmista turistinähtävyyksistä. Emme päässeet käsiksi kulkuneuvoihin pelkän maksukortin avulla, joten vaihdoin meille lentokentällä pienen summan rahaa, jolla saimme liput ostettua. Paremman kurssin toivossa päätin nostaa lisää vasta Pekingissä.

Lähdimme metrolla kohti Kiellettyä kaupunkia ja useiden vaihtojen jälkeen onnistuimme pääsemään perille kohteeseen.

Ensimmäinen silmäys Kielletystä kaupungista oli tämä.
Kielletyssä kaupungissa oli paljon isoja aukioita.

Rakennukset olivat erittäin koristeellisia.

Keisarit eivät ilmeisesti piitanneet liiemmin kasveista, sillä aukiot olivat laajoja laatoitettuja alueita.

Ilma oli Kiinassa melko viileä ja kevytuntuvatakki oli tarpeen. Onneksi aurinko lämmitti.

Tämä kivikasa oli ilmeisesti merkittävä, sillä monet ihmiset kuvasivat sitä.

Kierrettyämme Kielletyn kaupungin lähdimme etsimään lähintä metroa. Kysyimme tietä eräältä kiinalaiselta. Reittiohjeet saimme kiinaksi, mutta käsimerkkien perusteella oivalsimme oikean suunnan. Myös muu asiointi esim. metrohenkilökunnan ja ravintolan tarjoilijoiden kanssa takkuili, koska heidän englannin kielen taidoissaan oli parantamisen varaa; joko he eivät puhuneet ollenkaan tai puhuivat vain todella huonoa englantia.

Selvisimme kuitenkin takaisin lentokentälle ja onnistuimme vaihtamaan lisää rahaa, vaikka vaihtopisteen etsiminen tuottikin suurta tuskaa. Olen tottunut, että kaikkialta löytyy money exchange -pisteitä, mutta Pekingissä näin vain yhden.

Peking oli ihan ok, mutta kaikki tuntui tosi hankalalta. Google maps ei toiminut, joten kartanlulutaito on tärkeää, jos haluaa tutustua paikkoihin. En koe mitään suurta himoa matkustaa Kiinaan ja saattaakin olla, että tuo oli elämäni ensimmäinen ja viimeinen kerta Kiinassa, mutta eihän sitä ikinä tiedä!

Sydney

Oli helpottavaa päästä pitkän matkustamisen jälkeen vihdoin päämäärään. Olimme varanneet etukäteen Sydneystä hotellihuoneen jaetulla vessalla ja kylpyhuoneella varustettuna neljäksi ensimmäiseksi yöksi. Hotellissa oli erittäin hyvä hinta-laatusuhde ja plussana vielä siihen sisältyi myös aamiainen. Sijainti oli erinomainen. Kaupungin eri nähtävyyksiin pääsi vaivatta kävellen ja nurkan takana oli myös sekä metro- että bussipysäkit, jos halusi lähteä pidemmälle seikkailemaan. Otimme lentokentältä jo kortin, johon latasimme rahaa tarpeen mukaan, koska sen avulla matkustaminen oli edullisempaa.

Ensimmäinen hotellihuoneemme.

Aamupalaksi oli tarjolla jugurttia, tuoreita hedelmiä ja leipää margariinilla.

Ensimmäisenä päivänä otimme vain pienen levon ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa Sydneyn China townista. Toisena päivänä akkumme olivat latautuneet ja lähdimme katsomaan Sydneyn oopperataloa sekä Sydneyn Harbour Bridge -siltaa. Kävimme huvin vuoksi myös kysymässä oopperaan lippuja, mutta arvelimme niiden olevan niin kalliit, että emme raaskisi mennä sinne. Myyjä kuitenkin kertoi, että tunti ennen esityksen alkua lippuja pystyi ostamaan edullisemmin, jos niitä on vielä jäljellä. Menimme illemmalla kokeilemaan onneamme ja saimmekin liput La Boheme -oopperaan. Liput maksoivat noin 35 dollaria eli reilu 20 euroa henkilöä kohden opiskelijakortilla.

Harbour Bridge.

Minä onnellisena Sydneyssä.

Sydneyn oopperatalo Harbour Bridgeltä kuvattuna.

Katsomassa oopperaesitystä.

Sydney iltavalaistuksessaan.

Kolmantena päivänä suuntasimme tunnetulle Bondi Beachille, jossa pääsimme ensimmäistä kertaa rantalomatunnelmiin. Viimeisenä päivänä kävimme Sydneyn Botanic Gardenissa ja pyörimme ympäri kaupunkia.

Bondi Beach.

Hyde park sijaitsi aivan hotellimme vieressä.

Botanical gardenin kukkaloistoa Sydneyssä.

Puutarhasta oli hienot näkymät myös kaupunkiin.

Sydneystä matkamme jatkui lentokoneella kohti Melbournea, josta kerron tarkemmin seuraavassa tekstissä.